..............

Tuesday, December 21, 2010

~beRENDAM di LOST world..hoyyeee!!!!!!!

Aktiviti dah berlalu 2,3 minggu yg lepas..saje je rasa nak update kat sini..hehe...aktiviti ke LOST WORLD of tambun secara berjemaah ngn kwn2 kat IPG..hoyyehh..mmg enjoy sgt..mandi+berendam smpai lebam..hehehe.. mmg byk gle dugaan tuk smpai ke situ pdhal jarak dgn IPG  xsmpai 5 minit pun..but Alhamdulillah everything berjalan lancar...kezen aku kak ija pun join skali...nih aku upload pic2 kami di sana..












Disebabkan keterujaan yg terlampau untk mandi dan berendam maka gambar2 yg de nih just gambar sebelum n selepas mandi je..hehehe...pe2 pun ENJOY sangat..terasa hilang semua stress aku sepanjang duk kat IPG...

Saturday, December 18, 2010

1st Article : Mental Retardation

KERENCATAN AKAL (MENTAL RETARDAD)



source:http://www.sksenai.com

DEFINISI & FAKTOR PENYEBAB
Kanak-kanak yang ditafsirkan sebagai terencat akal adalah kanak-kanak yang mempunyai daya pemikiran yang berkurangan dan bermasalah dalam pembelajaran. Mereka yang kerencatan akal yang teruk (severe mental retardation) tidak boleh berjalan, bercakap atau menjaga diri. Manakala mereka yang tidak begitu teruk hanya mempunyai masalah mempelajari cara-cara hidup seperti menjaga diri. Kecacatan terbahagi kepada kecacatan-kecacatan fizikal/anggota, penglihatan dan pendengaran. Kecacatan anggota tidak bermakna anak yang terlibat kerencatan akal.
30% daripada kanak-kanak yang terencat akal teruk disebabkan oleh keabnormalan genetik seperti sindrom Downs, 25% disebabkan palsi serebrum, 30% disebabkan oleh meningitis dan masalah perinatal manakala 15% tidak ada sebab-sebab tertentu. Kanak-kanak sebegini mempunyai ukuran IQ (intelligence quotient) kurang daripada 50.
Kebanyakan kanak-kanak yang kurang teruk kerencatan akal (IQ diantara 50-75) tiada punca yang menyebabkannya. Kurang daripada 5% disebabkan oleh meningitis, palsi serebrum atau masalah perinatal. Penyebab utama kanak-kanak terencat akal yang ditemui di hospital adalah :-
1. Palsi serebrum 
2. Sindrom Downs

Sebilangan daripada kanak-kanak sebegini akan dikenal pasti kerana mengidap salah satu daripada punca-punca yang ada pada S2 – seperti masalah perinatal atau meningitis. Sindrom Downs mempunyai ciri-ciri tertentu dan akan dikenal pasti. Sebilangan besar kanak-kanak yang terencat akal akan dikesan semasa pihak doctor membuat ujian perkembangan –developmental assessment seperti yang diterangkan dalam bab 8.1. Mereka yang ditemui harus dirujuk kepada pakar kanak-kanak untuk siasatan yang mendalam. Kecacatan pendengaran dikesan apabila ibu-bapa mengadu bahawa anak mereka lambat bercakap.
Antara filosofi penjagaan dan rawatan pesakit yang kerencatan akal ;
1. Ibubapa memahami bahawa kerencatan akal berlaku bukannya kerana kesilapan mereka. Ibubapa akan diberi keterangan mengenai punca kerencatan akal dan apakah yang harus dibuat untuk menjamin keselesaan hidup pesakit dan keluarga. Menjamin pesakit dijaga di rumah keluarga dan bukannya di hospital atau rumah kebajikan.

2. Menjamin pesakit akan menerima bimbingan dan pengajaran untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Misalnya seorang yang berkerencatan akal yang kurang serius tetapi mengalami masalah pendengaran patut diberi tunjuk ajar untuk menolongnya bercakap (terapi percakapan dan bahasa dan sign language) dan sekiranya diperlu alat pendengaran (hearing aids) patut di beli.
3. Menjamin pesakit diberi sokongan untuk belajar mengguna alat-alat yang sedia ada untuk membuat kerja harian dan berfungsi seberapa normal yang boleh. Misalnya pesakit tidak boleh berjalan, kerusi beroda (wheel chair) dapat disediakan ataupun "calipers" untuk menguatkan kaki pesakit dapat disediakan. Kesemua alat-alat ini boleh diperolehi dari Jabatan Pemulihan Carakerja (Occupational Therapy.


4. Memastikan bahawa semua masalah perubahan yang berkaitan dengan kerencatan akal pesakit diberi rawatan yang tertentu tanpa kesan sampingan. Umpamanya sawan akan dirawati dengan ubat antikonvulsant, masalah muntah-muntah harus diberi perhatian, infeksi kencing dan sembelit mesti dirawati. Masalah psikologi tidak patut dihindarkan. Penilaian penglihatan dan pendengaran juga mesti dilakukan.

5. Memastikan otot-otot dan sendi-sendi berada didalam keadaan yang normal dan tidak terjadi kontraktur dan kelemahan. Pihak fisioterapi mesti memberi masa untuk mengajar dan menggalakkan ibubapa supaya senaman yang dipilih dapat dilakukan dirumah.
6. Menjamin persekolahan yang dipilih sesuai dengan tahap pencapaian pesakit. Misalnya pesakit yang buta boleh dididik di sekolah biasa dengan syarat-syarat tertentu. Pesakit yang mengalami kerencatan akal yang teruk boleh dijaga di pusat-pusat seperti Pusat Spastik atau Wisma Harapan. Pesakit Sindrom Downs mempunyai persatuan tertentu.
7. Memastikan soal kewangan mencukupi. Keluarga yang amat miskin boleh dirujuk kepada pihak kebajikan atau badan-badan sukarela. 


Oleh : Dr Iean Hamzah Sendut & Prof. Dr Zulkifli



p/s : aku post psl nih sbb aku nyer asgment yg ala2 thesis tu tajuknya MENTAL RETARDATION..atau dlm BM dipanggil 
       KERENCATAN AKAL...baru nak mula wat nih..kita nih 1st artikel yg aku baca tuk wat asgment nih..artikel 
       seterusnya akan menyusul..hehehe

Friday, December 17, 2010

menangkis stigma LEMBAM...

KOSMO - 17/12/2010

Menangkis stigma lembam



LEBIH 25 tahun lalu, ketika berada di sekolah rendah, Ar Sarly Adre Sarkum berdepan cabaran getir berbanding kanak-kanak seusianya. Di sekolah, dia dilabel sebagai pelajar lembam kerana kesukarannya membaca dengan lancar.
Bukan itu sahaja, disebabkan kekurangan itu, dia menjadi pelajar yang kurang digemari dan sering menjadi mangsa buli. Dia sering tertanya-tanya apakah kekurangan dirinya sehingga perlu berhadapan dengan situasi sedemikian sepanjang tempoh usia yang mentah itu.
Ketika menghadapi peperiksaan pula, Sarly mengakui terpaksa menghafal untuk lulus. Saat Sarly mengimbas kisah zaman sekolah rendahnya, dia cuma dapat membaca dengan lancar apabila berada dalam darjah dua.
“Waktu itu saya semakin menyedari kekurangan saya namun langsung tidak mengetahui puncanya. Maka disebabkan itu, saya berusaha dua kali ganda berbanding pelajar lain untuk cemerlang.
“Sekiranya pelajar lain mengulangkaji pelajaran selama dua jam, saya pula memerlukan sehingga empat jam kerana saya banyak menggunakan teknik menghafal untuk memahami subjek-subjek yang saya pelajari,” katanya.
Mengimbas kehidupan persekolahannya ketika berada di tahun lima di Sekolah Rendah Wellesley di Pulau Pinang, Sarly memberitahu dia perlu bersaing dengan pelajar Cina yang merupakan kaum majoriti di dalam kelas terbaik yang didudukinya.
SARLY bukan sahaja berjaya mengatasi masalah disleksia yang dihidapinya, bahkan melanjutkan pelajaran ke menara gading dalam bidang seni bina.


“Hasil kerja keras dan ketekunan mengulangkaji pelajaran, saya mendapat tempat kedua di dalam Penilaian Darjah Lima peringkat negeri.
“Pencapaian itu mendapat perhatian Kementerian Pendidikan yang kemudian menawarkan saya peluang menyambung pelajaran di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK),” katanya yang kini berusia 34 tahun.
Keazaman untuk berjaya tidak pernah luntur dalam dirinya. Sejak di MCKK sehingga menyambung pengajian peringkat Sarjana Muda Seni Bina (B.A Architecture) di Universiti Liverpool, United Kingdom (UK), Sarly sentiasa optimis demi mencapai cita-citanya menjadi seorang arkitek.
“Perancangan asal saya untuk menyambung pengajian peringkat sarjana di UK tersasar apabila saya diminta pulang ke Malaysia pada tahun 1998 apabila ayah saya disahkan menghidap barah otak.
“Alhamdulillah, kami sekeluarga berjaya melalui saat getir itu dan ayah disahkan sihat selepas menjalani pembedahan. Sehingga kini, tanda pembedahan di dahi ayah sentiasa mengingatkan saya akan detik itu,” katanya yang menyambung pengajian yang tergendala di Universiti Sains Malaysia (USM).
Kepulangan Sarly ke tanah air tidak sia-sia. Dia bukan sahaja berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang, bahkan USM telah mempertemukannya dengan isteri, Noorhanisham Husin, 30, yang dikahwininya pada tahun 2002.
Hasil perkahwinan itu, Sarly dan Noorhanisham dikurniakan dua cahaya mata iaitu Irdina Sofea, 6, dan Muhamad Adam, 3.
Kehadiran cahaya mata Irdina Sofea rupa-rupanya membuka satu cerita baru dalam hidup Sarly kerana hanya selepas itu lelaki tersebut mengetahui kesukarannya memproses ilmu di sekolah dulu adalah kerana dia adalah penghidap disleksia.
KANAK-KANAK disleksia menghadapi masalah untuk mengenal huruf. - Gambar hiasan


“Saya hanya mengetahui saya menghidap disleksia selepas Irdina didiagnos penyakit sama.
“Bezanya, dahulu saya tidak mendapat rawatan yang sewajarnya tetapi anak saya kini mendapat kelebihan kerana dia mendapat rawatan serta pendidikan khas untuk kanak-kanak sepertinya,” ujar Sarly yang menghantar anaknya mendapat pendidikan khas di Pusat Disleksia Ampang, Kuala Lumpur.
Kerjaya arkitek
Sarly kini adalah arkitek dan Pengarah BDA Architects Sdn. Bhd. dan merupakan ahli termuda di dalam Pertubuhan Arkitek Malaysia. Dia juga merupakan sukarelawan untuk Yayasan Ar-Raudhah di Gombak.
“Sasaran saya dalam kerjaya ini adalah bagi menaikkan nama arkitek Malaysia di mata dunia. Agak mengecewakan ketika ini kerana negara lebih mengagungkan arkitek dari luar sedangkan arkitek Malaysia juga bertaraf antarabangsa.
“Saya berharap pada masa akan datang akan ada pertandingan dianjurkan supaya pemilihan arkitek untuk sesuatu projek berdasarkan pertandingan yang adil,” katanya.
Dalam pada itu, antara hasil rekaan seni bina pasukan Sarly yang dibangunkan ketika ini termasuklah inovasi bangunan baru kampus USM Pulau Pinang, kompleks stesen minyak Petronas Taman Tun Dr. Ismail, Monorail Pulau Pinang, pembangunan semula Lebuh Buckingham, Pulau Pinang dan Pusat Angkasa Negara di Banting Selangor.
“Saya tidak menjadikan kekurangan saya sebagai punca kegagalan tetapi ia menjadi aspirasi saya untuk berjaya dalam bidang yang saya ceburi,” katanya.
Disleksia
Disleksia berasal daripada perkataan Yunani iaitu ‘dyn’ bermakna susah dan ‘lexia’ bermakna tulisan, ia bukannya satu penyakit. Disleksia merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak iaitu membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.
Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa.
KELUARGA bahagia Sarly, (dari kanan) Adam, Noorhanisham dan Irdina Sofea.


Mereka yang mempunyai disleksia bukannya menghadapi kecacatan. Malah sebahagian daripada orang yang terkenal juga mempunyai disleksia.
Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan.
Ibu bapa mempunyai banyak pilihan untuk memberi pendidikan berterusan kepada anak-anak dengan memilih menghantar mereka ke sekolah biasa yang mempunyai kelas khas disleksia atau mendapatkan nasihat daripada Jabatan Kebajukan Masyarakat untuk menghantar anak-anak ke Pendidikan Khas.
Di Malaysia, kanak-kanak yang telah disahkan disleksia boleh mendaftar sebagai orang kurang upaya (OKU). Mereka mempunyai kad OKU daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan memperoleh bantuan RM150 sebulan daripada Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) kerana mengikuti kelas pemulihan di bawah seliaannya.

Wednesday, December 15, 2010

Mengapa YAHUDI bijak????

Ermm..artikel nih agk interesting..baca tuk tambah ilmu yer..hehehe

Mengapa Yahudi Bijak? 


Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship di beberapa hospital di sana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu Mengapa Yahudi Bijak?. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, di mana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan didunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya. Ketika tahun kedua, akhir bulan Disember 1980 dan sedang saya menghitung hariuntuk pulang ke California, saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa Tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya poun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, di samping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun. Ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, agama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain. 


Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami. Saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya. Oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, Ya! Ini untuk anak saya yang masih di dalam kandungan. Saya sedang melatih otak beliau, semoga beliau menjadi genius apabila dewasa kelak. Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jemu, beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak. Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau. Sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu, dan untuk tengahari, makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang. Menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak di dalam kandungan. Menurut beliau, ini adalah adat orang-orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan. 


Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Saya perhatikan mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan. Menurut mereka, campuran daging dan ikan tidak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian terutama badam. Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang ke rumah Yahudi anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran di sekolah. Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes. Ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah tekalah sendiri..!) 


Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka. Pemakanan anak-anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever). Didalam pengamatan saya, kanak-kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin. Ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak). Maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi. Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun ke belakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah ditangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagimereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. Menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara. Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan matapelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering. Idea itu akan dibawa ke institusi tinggi di Politeknik dan Universiti. Satu lagi yg diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun diuniversiti, para penuntut di bidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiapkumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, makatidak hairanlah mereka dapat menguasai perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen. Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satucaranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen di kepala. Banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala. Ini dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun. Mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang-orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell computer, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. 


Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak bolehdilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung. Galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak-kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak-anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi si perokok. 


Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali. Di sini perokok seperti dianak-tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!! Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta,di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidunganda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! Dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka dipertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri. Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival. Yang ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis essay sepanjang 5 mukasurat penuh. Essaynya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato'! Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa. 

Dr. Stephen Carr Leon 

Monday, December 13, 2010

weehaaa~

Salam..ermm..nak cite pe eh?actually mmg byk bnda yg nak distory tp aku mcm xde idea..disababkan keadan hidung yg termbat,mata yg berair nih telah mengehadkan idea aku..cehh..konon..hahaha..minggu nih minggu last aku kat maktab..Alhamdulillah aku berjaya lalui hari-hari aku kat sini dgn jayanya..walaupun agak tertekan ngn jadual yg sgt2 padat kalah jadual bdk skolah tp aku dah lalui dgn jayanya..hehehe..Alhamdulillah..

Alhamdulillah kat sini gak aku dah kenal ramai kwn baru..semua dr latar belakang course yg berbeza2..tp bergabung bwah 1 bumbung Pendidikan Khas...aku mcm tersedar 1 bnda yg selama nih aku x penah ambil  berat sepanjang aku dlm bersama mereka yg sgt istimewa ini.

~TANGGUNGJAWAB..perkataan nih wat aku terpikir..mampukah aku pikul tanggungjwab aku?mampu ke aku bimbing anak2 istimewa nih?sebahagian dr mereka ahli2 syurga yg sgt2 istimewa di mata Allah..kdg2 aku takot..aku takut tanpa aku sedar aku terlalai..Ya Allah kuatkanla semngatku,tekadkanlah hatiku, supaya aku xlalai dan x menganiayai anak2 ini..moga aku dapat lakukan yg terbaek tuk mereka..Aminnn..

~kat sini aku sdr byk sgt salah aku pd bdk2 nih sebelom nih.salah tanpa aku sedar..selama nih aku pikir aku dah bg yg terbaek dr aku tuk mereka2..tp lecture2 kat sini dah bukak mata aku betapa aku sgt2 kekurangan ilmu dalam memastikan anak2 nih mendapat yg terbaek...walaupun mereka x sempurna mcm aku tp mereka berhak mendapat yg terbaek...ada byk bnda yg x ptt aku buat dulu, aku buat..ada byk bnda yg aku perlu baiki..insyaAllah..aku akn cuba yg terbaek lps nih...

~kat sini gak aku rasa aku berSYUKUR sgt Allah jdkan aku sempurna..baek dr segi fizikan dan mental..  aku xleh bayangkan kalau aku berada di tempat anak2 istimewa nih..serba kekurangan..ALHAMDULILLAH ya ALLAH..aku bersyukur sgt..moga aku dpt menjadi hambaMU yg berada di jalanMU Ya ALLAH..ada hikmahnya aku menerima kerja ini..mungkin ini yg terbaek tuk aku..mendapat peluang untuk bersama-sama anak2 istimewa nih..TQ ALLAH coz aku diberi peluang ini..ALHAMDULILLAH...


wAlaupun last week nih bleh plak aku demam+selsema..tp aku kena KUAT..hehehe..bak kata aku ngn rumate terchenta Cik Azlin..KENTAL..yeahhh..hehehe..konon2 la..pdhal ko jetau kan kental aku mcm mn..hehehe...bila pikir asgment aku yg ala2 thesis tu aku jd ssh hati plak..

aku wat tajuk MENTAL RETARDATION..hohoho..dlm erti kata lain maknanya TERENCAT AKAL..ermm..risau gak takut xleh perform well ngn tajuk nih..tp InsyaAllah aku cuba yg terbaek..naseb tempoh masa SETAHUN..hehe..moga nt idea aku mencurah-curah..Aminnn...nt dah ada bahan aku updated sikit2 kat sini..bleh share2 ilmu walaupun aku sendiri pun x begitu clear dgn pe itu MENTAL RETARDATION..tp yg aku tau byk org yg hadapi bnda nih..xkshla secara semulajadi atau mslh pemikiran yg x bersih..TETTTTTT....hehehe...

okla..time to makan..LAPARRRRR....!!!!!see yaaa....

Saturday, December 11, 2010

friend?kwn?sahabat?ermm..kat bwh nih aku jumpa quotes2 psl friendship..sgt2 meaningfull...baca yer..heheheh~

A loyal friend laughs at your jokes when they're not so good, and sympathizes with your problems when they're not so bad.  ~Arnold H. Glasgow

Yesterday brought the beginning, tomorrow brings the end, and somewhere in the middle we became the best of friends.  ~Author Unknown



A friend knows the song in my heart and sings it to me when my memory fails.  ~Donna Roberts


Friendship isn't a big thing - it's a million little things.  ~Author Unknown

Soul-mates are people who bring out the best in you.  They are not perfect but are always perfect for you.  ~Author Unknown

If you're alone, I'll be your shadow.  If you want to cry, I'll be your shoulder.  If you want a hug, I'll be your pillow.  If you need to be happy, I'll be your smile.  But anytime you need a friend, I'll just be me.  ~Author Unknown


A friend is the one who comes in when the whole world has gone out.  ~Grace Pulpit

There are big ships and small ships.  But the best ship of all is friendship.  ~Author Unknown


The best kind of friend is the one you could sit on a porch with, never saying a word, and walk away feeling like that was the best conversation you've had.  ~Author Unknown


A true friend is one who thinks you are a good egg even if you are half-cracked.  ~Author Unknown

Friends are kisses blown to us by angels.  ~Author Unknown



It is the friends you can call up at 4 a.m. that matter.  ~Marlene Dietrich


A true friend reaches for your hand and touches your heart.  ~Attributed to Heather Pryor


What is a friend?  A single soul dwelling in two bodies.  ~Aristotle

I like her because she smiles at me and means it.  ~Anonymous

Remember, we all stumble, every one of us.  That's why it's a comfort to go hand in hand.  ~Emily Kimbrough


Piglet sidled up to Pooh from behind.  "Pooh!" he whispered.  "Yes, Piglet?"  "Nothing," said Piglet, taking Pooh's paw.  "I just wanted to be sure of you."  ~A.A. Milne


Hold a true friend with both your hands.  ~Nigerian Proverb

Are we not like two volumes of one book?  ~Marceline Desbordes-Valmore

Some people come into our lives and quickly go.  Some stay for a while, leave footprints on our hearts, and we are never, ever the same.  ~Flavia Weedn,Forever, © Flavia.com

Lots of people want to ride with you in the limo, but what you want is someone who will take the bus with you when the limo breaks down.  ~Oprah Winfrey


A good friend is a connection to life - a tie to the past, a road to the future, the key to sanity in a totally insane world.  ~Lois Wyse

A friend can tell you things you don't want to tell yourself.  ~Frances Ward Weller

A friend accepts us as we are yet helps us to be what we should.  ~Author Unknown

Friends are relatives you make for yourself.  ~Eustache Deschamps

You can always tell a real friend:  when you've made a fool of yourself he doesn't feel you've done a permanent job.  ~Laurence J. Peter

A friend is one of the nicest things you can have, and one of the best things you can be.  ~Douglas Pagels


A single rose can be my garden... a single friend, my world.  ~Leo Buscaglia


Only your real friends will tell you when your face is dirty.  ~Sicilian Proverb


The most beautiful discovery true friends make is that they can grow separately without growing apart.  ~Elisabeth Foley


When we honestly ask ourselves which person in our lives mean the most to us, we often find that it is those who, instead of giving advice, solutions, or cures, have chosen rather to share our pain and touch our wounds with a warm and tender hand.  The friend who can be silent with us in a moment of despair or confusion, who can stay with us in an hour of grief and bereavement, who can tolerate not knowing, not curing, not healing and face with us the reality of our powerlessness, that is a friend who cares.  ~Henri Nouwen

In everyone's life, at some time, our inner fire goes out.  It is then burst into flame by an encounter with another human being.  We should all be thankful for those people who rekindle the inner spirit.  ~Albert Schweitzer

True friendship comes when silence between two people is comfortable.  ~Dave Tyson Gentry


Some people go to priests; others to poetry; I to my friends.  ~Virginia Woolf



The language of friendship is not words but meanings.  ~Henry David Thoreau

She is a friend of mind.  She gather me, man.  The pieces I am, she gather them and give them back to me in all the right order.  It's good, you know, when you got a woman who is a friend of your mind.  ~Toni Morrison, Beloved


Nothing but heaven itself is better than a friend who is really a friend.  ~Plautus


If instead of a gem, or even a flower, we should cast the gift of a loving thought into the heart of a friend, that would be giving as the angels give.  ~George MacDonald

Silences make the real conversations between friends.  Not the saying but the never needing to say is what counts.  ~Margaret Lee Runbeck, Answer Without Ceasing

Yes we are [friends] and I do like to pass the day with you in serious and inconsequential chatter.  I wouldn't mind washing up beside you, dusting beside you, reading the back half of the paper while you read the front.  We are friends and I would miss you, do miss you and think of you very often.  I don't want to lose this happy space where I have found someone who is smart and easy and doesn't bother to check her diary when we arrange to meet.  ~Jeanette Winterson, Written on the Body, 1992

It takes a long time to grow an old friend.  ~John Leonard



The bird a nest, the spider a web, man friendship.  ~William Blake


A true friend unbosoms freely, advises justly, assists readily, adventures boldly, takes all patiently, defends courageously, and continues a friend unchangeably.  ~William Penn


I always felt that the great high privilege, relief and comfort of friendship was that one had to explain nothing.  ~Katherine Mansfield

We have been friends together
In sunshine and in shade.
~Caroline Sheridan Norton


Friends are the sailors who guide your rickety boat safely across the dangerous waters of life.  ~Sare and Cate

The friend who holds your hand and says the wrong thing is made of dearer stuff than the one who stays away.  ~Barbara Kingsolver

There is one friend in the life of each of us who seems not a separate person, however dear and beloved, but an expansion, an interpretation, of one's self, the very meaning of one's soul.  ~Edith Wharton


I value the friend who for me finds time on his calendar, but I cherish the friend who for me does not consult his calendar.  ~Robert Brault, www.robertbrault.com


Each friend represents a world in us, a world possibly not born until they arrive.  ~Anäis Nin

It is one of the blessings of old friends that you can afford to be stupid with them.  ~Ralph Waldo Emerson


Ah, how good it feels!  The hand of an old friend.  ~Henry Wadsworth Longfellow



Friendship is one mind in two bodies.  ~Menclus


In my friend, I find a second self.  ~Isabel Norton


A friend is a person with whom I may be sincere.  Before him I may think aloud.  I am arrived at last in the presence of a man so real and equal, that I may drop even those undermost garments of dissimulation, courtesy, and second thought, which men never put off, and may deal with him with the simplicity and wholeness with which one chemical atom meets another.  ~Ralph Waldo Emerson

Shared joy is a double joy; shared sorrow is half a sorrow.  ~Swedish Proverb

Oh, the comfort, the inexpressible comfort of feeling safe with a person, having neither to weigh thoughts nor measure words, but pouring them all out, just as they are, chaff and grain together, certain that a faithful hand will take and sift them, keep what is worth keeping, and with a breath of kindness blow the rest away.  ~Dinah Craik

I felt it shelter to speak to you.  ~Emily Dickinson


No road is long with good company.  ~Turkish Proverb



Let us be grateful to people who make us happy, they are the charming gardeners who make our souls blossom.  ~Marcel Proust